اتاق فکر و طوفان مغزی برای خلق یک ایده خلاقانه
نوشته شده توسط : elena golchin

آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چرا طوفان مغزی یا Brain Storming یک فرآیند اجتماعی است؟ چرا به یک گروه نیاز دارد؟ اتاق فکر، جایی برای تولد ایده‌های تازه و پخته‌شدن آن‌ها است. ایده‌پردازی خلاقانه، یک فعالیت گروهی است که ذهن را‌ به خلق ایده‌های تازه وا‌می‌دارد. ذهن هر فرد، قابلیت‌های مختلفی دارد و جنبه‌های مختلفی از یک موضوع را بررسی می‌کند. طوفان مغزی، یک تکنیک مفید برای طرح گزینه‌هایی برای تصمیم‌گیری‌های پیچیده است. برای اینکه فرآیند طوفان مغزی، خلاقانه و باکیفیت باشد، مراحل، قوانین و قواعدی وجود دارند که باید در اتاق فکر اعمال شوند.

قوانین اتاق فکر:

  • یک رهبر یا سرپرست برای هدایت جلسه لازم است. این فرد علاوه بر داشتن تسلط کامل بر پروژه، باید شناخت کافی از کل گروه داشته و شنونده خوبی باشد تا به خلق و بیان ایده‌های تازه کمک کند.
  • قبل از شروع طوفان مغزی، اهداف پروژه باید مشخص‌ شود و در اختیار تمام اعضای گروه ایده‌پردازی قرارگیرد.
  • زمان جلسه باید از قبل مشخص‌شده باشد. معمولاً جلسات ایده‌پردازی و اتاق فکر بین 30 دقیقه تا 2 ساعت است. لازم است هر یک ساعت یک‌بار، زمانی برای استراحت در نظر گرفته شود.
  • فضای اتاق فکر باید ساکت، راحت و آرامش‌دهنده باشد. به تعداد همه صندلی‌های راحت، خوراکی، قهوه یا چای باشد. ترجیحاً کسی بین جلسه وارد نشود.
  • بهتر است تعداد افراد حاضر در اتاق فکر از 7 نفر بیشتر نشود و 2-3 نفر از افرادی که هیچ اطلاعی از پروژه ندارند نیز حضورداشته باشند. این افراد می‌توانند ایده‌های تازه و جالبی را به گروه تزریق کنند.
  • جو اتاق فکر باید مثبت باشد تا کسی خود و ذهنش را سانسور نکند. از ایده‌های جدید استقبال کنید و از جملات منفی و سرکوب‌گر استفاده نکنید. به افراد گروه و نظراتشان احترام بگذارید و خلاقیت آن‌ها را از بین نبرید.
  • ایده‌های دیگران را کامل گوش کنید، به آن‌ها بیفزایید تا ایده‌های جدید و پخته‌تری بسازید.

در بالا به قوانین اتاق فکر پرداختیم. طوفان مغزی یک فرآیند است و مراحل مختلفی دارد:

1.طرح صورت مسئله و تعریف اهداف پروژه

هدف از برگزاری جلسه ایده‌پردازی را تعریف کنید. مطمئن شوید که تمام افراد حاضر در اتاق فکر، دانش و اطلاعات کافی درباره پروژه دارند.

2.تعریف راه‌حل‌های پیشنهادی به‌صورت فردی و جداگانه

قبل از رفتن به اتاق فکر و شروع فرآیند طوفان مغزی، هر کس به‌تنهایی ایده‌پردازی کند. ایده‌های فردی‌تان را بنویسید. یکی از مشکلات عمده در طوفان مغزی، گیر افتادن گروه حول محور یک ایده و کم‌رنگ شدن ایده‌ها و اهداف دیگر است.

3.طوفان مغزی

اتاق ‌فکر و طوفان مغزی، نیازمند کار تیمی است. پس زمانی‌که همه ایده‌هایشان را مطرح کردند و راجع به آن‌ها صحبت شد، برخی از ایده‌ها باید حذف و باقی آنها تکمیل شوند.

4.تعیین یک راه‌حل نهایی

در مرحله آخر، بین ایده‌های مطرح شده رأی‌گیری کنید، ایده‌‌های خلاقانه‌تر و بهتر را انتخاب کنید، آن‌ها را کامل کنید و به یک راه‌حل و ایده نهایی برسید.

اتاق فکر و طوفان مغزی

تقریباً تمام شرکت‌های تبلیغاتی، اتاق فکر و گروه خلاقیت دارند تا بهترین ایده‌ها را در اختیار شرکت‌ها و برندهای مختلف قرار دهند. شرکت تبلیغاتی ماکان، اولین شرکت تبلیغات دیجیتال در ایران و در حال حاضر یکی از بهترین‌ها در حوزه تبلیغات دیجیتال است. آژانس تبلیغات دیجیتال ماکان، با استفاده از نیروهای جوان و باتجربه، در مورد مسائل و نیازهای مخاطبان هدف در فضای دیجیتال امروز تحقیق کرده و می‌کوشد تا به نیازهای مردم و برندها پاسخ دهد. اتاق فکر کانون تبلیغاتی ماکان، متشکل از یک گروه خلاق شامل تیم خلاقیت، گرافیک، تولید و پروداکشن، تولید محتوا و مدیر پروژه است که با رهبری درست، فضایی مناسب برای خلق، بیان و پیاده‌سازی ایده‌ها را ایجاد می‌کند. ما در گروه ایده‌پردازی شرکت تبلیغاتی ماکان، برای برند شما ایده‌پردازی می‌کنیم و برند شما را در ذهن مخاطبانتان تا همیشه حفظ می‌کنیم.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان





:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: